روایت نوستالژیک علی حاتمی
نویسندگان
چکیده مقاله:
علی حاتمی را باید از نویسندگان و کارگردانهای صاحب سبک معاصر ایران دانست. بخش قابل توجهی از توفیق او، مدیون بهرهگیری از عواطف و برانگیختن حس نوستالژی در خواننده و بیننده است. در این پژوهش به روش توصیفی ــ تحلیلی، عوامل برانگیزانندهی حس نوستالژی در آثار علی حاتمی بررسی شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد عوامل ایجادکنندهی حس نوستالژی را در آثار او، باید به دو دستهی زبانی و غیر زبانی تقسیم کرد. مهمترین عوامل زبانی عبارتند از: کاربرد زبانهای تاریخی(آرکائیک)، کودکانه، جاهلانه، لهجههای خاص و استفاده از اشعار مشهور، تکیه کلامهای آشنا، ضربالمثلها و بیان آهنگین. مهمترین عوامل غیر زبانی نیز عبارتند از: استفادهی خاص و آگاهانه از شخصیتپردازی، معماری، فضا، میزانسن، چهرهپردازی و موسیقی. حضور عوامل نوستالژیساز زبانی (در فیلمنامهها)، موجب درگیر شدن ناخودآگاه جمعی میشود؛ به نحوی که خواننده ضمن برقراری ارتباط صمیمی با متن، خود را در فضای سالهای نه چندان دور تصور میکند. از آنجا که علی حاتمی نوشتههای خود را کارگردانی کردهاست، عوامل غیر زبانی نیز به ایجاد و تشدید این حس یاری میرساند. هماهنگی این دو گروه از عوامل، روایت خاص و در عین حال نوستالژیک علی حاتمی از تاریخ معاصر و خوشامدهای مردم را تشکیل میدهد که همین موضوع از دلایل صمیمیت آثار اوست.
منابع مشابه
مشروعیت جهت در ایقاعات علی اصغر حاتمی، زهرا اسدی
با توجه به اینکه مواد 190و217 قانون مدنی به ترتیب به شرایط اساسی صحت معامله و شرط تأثیر جهت نامشروع در بطلان معامله پرداخته است، این مقاله درصدد پاسخگویی به این سؤال است که آیا در ایقاعات نیز بحث مشروعیت جهت مطرح می باشد؟به عبارت دیگر، منظور قانونگذار از واژۀ معامله،تنها عمل حقوقی دوطرفهاست یا اعمال حقوقی یک طرفه را نیز در بر میگیرد؟ حال اگر این موضوع در ایقاعات نیز جریان داشته باشد،آیا تم...
متن کاملبررسی عناصر داستانی در فیلمنامه های علی حاتمی
علی حاتمی از کارگردانان و فیلمنامه نویسان برجسته معاصر است . یکی از مهمترین و قابل توجه ترین جنبه های آثار وی ، جنبه ادبی آن هاست . زبان و شیوه نگارش وی ، آثار او را از قالب فیلمنامه صرف خارج کرده و به منزله یک متن ادبی درخشان جلوه گر ساخته است . سینما و ادبیات پیوندی غیرقابل انکار دارند . فیلمنامه نوعی متن روایی است با عناصری خاص که میتوان مشترکات فراوانی از جنبه کاربرد این عناصر میان فیلمنا...
15 صفحه اولبررسی ساختار ادبی عنصر گفتگو(دیالوگ)در آثار علی حاتمی
چکیده : علی حاتمی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های سینمای ایران است که روایت های هنری وگفتگوهای منحصر به فرد دارد. ردپای گفتگوهای فیلم های وی را باید در حوزه ی ادبیات جستجو کرد. از تاریخ بیهقی گرفته تا نثر دوره ی قاجار، از شاهنامه تا اشعار مشروطه خواهان، از اقتباس داستان های مثنوی تا کنایه و ضرب المثل و اشعار و ترانه های جاری در ادبیات فولکلوریک، همه وهمه به خوبی در تمامی آثار او مشهود است. ردیا...
15 صفحه اولمعناشناسی نسخ در پرتو روایت «ناسخ و منسوخ» امام علی
ناسخ و منسوخ از جمله مسائلی است که صاحبنظران علوم قرآنی را از دیرباز به خود مشغول داشته و آثاری را در این حوزه به رشته تحریر درآوردهاند. دستمایه اکثر پژوهشگران روایتی از امام علی است که در ضمن آن امیرالمؤمنین به شخصی که در مسجد نشسته بود و مردم را موعظه میکرد، از علم به «ناسخ و منسوخ» سؤال کرد و چون فرد ابراز بیاطلاعی نمود، امام فرمود: خود و شنوندگان را هلاک کردی. با تأمل در این حدیث ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره None
صفحات 96- 67
تاریخ انتشار 2017-03
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023